September 29th, 2013

Detrás y alrededor

Esto es lo que está pasando fuera de tu casa.

plate301  © Juande Jiménez

Behind and around – This is what is happening outside your house.

 

June 22nd, 2013

La espera

Hace unas semanas tuve una hija. Los meses de espera han sido cortos y ligeros. Han pasado rápido. Al empezar aquel periodo, tuve la idea intentar resumirlo en un único carrete de 35mm. Me encontré varias veces mirando a través del visor de la cámara y decidiendo, en el último momento, reservar ese trozo de película para otra captura.

IMG920

The wait – Some weeks ago my daughter was born. The wait felt short and light. It went by very quickly. At the beginning of that period I decided to try and summarize them in just one 35mm roll. In several occasions I found myself pointing the camera and deciding, at the last minute, to save that frame for another moment.

Tags: , ,
May 8th, 2013

Popol Vuh

Ya están en la web las fotografías de mi último proyecto, Popol Vuh. Fue realizado en el desierto de Tabernas, Almería. Todos los cómos y por qués aparecen en la entrevista del post anterior, por si alguien siente curiosidad.

 

stripe12_roll_NEW

 

 

I just updated my website with my latest project, Popol Vuh. The photographs were taken in the Tabernas desert, in Almería, Spain. For those who are interested, all the hows and whys of the process are explained in the interview in the previous post (use Google Translate, that fine free tool!)

 

April 19th, 2013

Entrevista en Seeking Magazine

El blog/magazine de fotografía contemporánea Seeking Magazine ha publicado una entrevista en la que podéis -además de ver algunas de las fotografías que conforman mi último proyecto, Popol Vuh- saber más sobre lo que hay detrás de las imágenes, tanto desde el punto de vista técnico como conceptual. Ha sido un gusto colaborar con Andrés Medina, que es el responsable y curador del magazine además de un estupendo fotógrafo. Por cierto, en breve publicaré la serie completa. Espero que os guste.

 

Popol Vuh by Juande Jimenez

  © Juande Jiménez

The Spanish blog Seeking Magazine has just published an interview about my latest project, Popol Vuh. As well as giving people a chance to see some of the photos, it provides an insight into the whole process, both from a technical and conceptual point of view. It has been a real pleasure to collaborate with Andrés Medina, editor and curator of the magazine, not to mention a fantastic photographer himself. By the way,  I will publish the whole series shortly. I hope you enjoy it.

April 8th, 2013

Galería Schuberg Philis

Schuberg Philis es una empresa basada en Holanda que cada seis meses elije varios fotógrafos del panorama internacional para ilustrar las páginas de su web. Su curadora, la fotógrafa Ana Bolívar, ha ido compilando una selección muy interesante de artistas. Además, el interfaz de la galería está muy bien hecho (con un modo pantalla completa de verdad), así que recomiendo a cualquier aficionado a la fotografía contemporánea que le eche un vistazo. Y por si todo eso fuera poco, hay una foto mía…

 

logo-invert

 

Schuberg Philis is a company based in Holland which, once every six months, selects several photographers from around the world to illustrate the pages of its website. Their curator, photographer Ana Bolívar, has put together a very interesting group of artists. Also, the gallery is very well built, with a real full screen mode, so I strongly recommend any contemporary photography lover to take a look. And if all this is not enough to convince you, you will fond one of my photographs there…

 

March 4th, 2013

En el estudio

Ayer justamente y por completa casualidad estaba viendo Sound City –el documental de Dave Grohl, ya convertido en un clásico– mientras escaneaba las fotografías que publico en este post. La protagonista de esa cinta es una mesa de mezclas Neve construida en los 60 que, tras ganarse disco a disco un sitio en la historia del rock universal y sucumbir al súbito éxito de la tecnología digital en los 80, acaba instalada en el estudio de Grohl. Pues bien, hace muy poco pasé nueve días en un importante estudio de grabación del sur de España. Mientras veía la película no podía dejar de acordarme de aquello. Obviamente, yo nunca he estado en Sound City, y todo lo que sé de ese lugar proviene de lo que cuenta Grohl y de algunas leyendas del rock, pero puedo asegurar que grabar en este estudio de Cádiz se parece mucho a lo que se narra en el documental: paredes de amplificadores, guitarras de todas las épocas, metros de cable que parecen no llegar a ninguna parte y, como centro de operaciones, una mesa de mezclas fabricada originalmente para los estudios Scorpio de Londres en 1976. Por sus previos pasaron Supertramp, Morrisey, Stanley Clark o Queen, y ahora está allí, rescatada por el dueño (y técnico) del estudio hace años. Aquí se sigue grabando en cinta, usando equipos de dejaron de fabricarse hace mucho, del mismo modo que algunos de nosotros cargamos aún carrete tras carrete en nuestras cámaras. Solo un Loco haría algo así. Si tocas rock ‘n roll, este sitio es tu Disneylandia.

     estudio© Juande Jiménez

At the Studio – Yesterday, by complete chance, I was watching Sound City, the documentary directed by Dave Grohl – already a classic –  while I scanned the photographs published in this post. The protagonist of the film is a Neve mixing board built in the 60s which, after earning a place in universal rock ‘n roll history and eventually being forgotten due to the sudden success of digital technology in the 80s, ended up being moved and installed in Grohl’s studio. Well, very recently I spent nine days in a major recording studio in southern Spain. While watching the film I could not help but remember that time. Obviously, I have never been to Sound City, and all I know about the place comes from what Grohl recounts, but I can promise that recording at this other studio in Cadiz is a lot like what the documentary says: wall-to-wall amplifiers, guitars from every decade, metres of cable that do not seem to lead anywhere and, as the control centre of the whole place, a mixing board that was originally built in 1976 for the Scorpio studios in London. Supertramp, Morrisey, Stanley Clark and Queen played through that board and now it is right there, having being rescued by the owner (and sound engineer) of this studio. There, you still record on tape, using equipment that was long since discontinued, in the same way some of us still load roll after roll of film in their cameras. Only a Loco would do that. If you love and play rock ‘n roll, this is certainly your Disneyland.

January 14th, 2013

Niebla

En mi ciudad, el nuevo año llegó precedido de una niebla espesa. Una especie de cortejo blanco que se movía muy despacio. Guiñando los ojos se podía ver algo, pero solo hasta cierta distancia; más allá, todo eran preguntas. Creo se trataba de un preludio de lo que me espera este año.

niela

niebla

© Juande Jiménez

Fog – In my city, the new year was preceded by a thick fog. A sort of white parade that moved past very slowly. Squinting, I could see something, but only up to a certain point. Beyond that, there were only questions. I think that was a prelude of my year to come.

 

December 7th, 2012

Antonio Simón

Sesión de retratos para el pianista clásico Antonio Simón, alejados en lo posible de los tópicos estéticos de su profesión. Por cierto, un consejo para aquellos a los que no les gusta la música clásica: escuchen este disco, en el que interpreta piezas de Liszt. Seguramente cambien de opinión.

|IR A GALERÍA…|

|GO TO GALLERY…|

Portrait session for the classical pianist Antonio Simón. He wanted something different from the usual aesthetics of his profession. By the way, for those who do not like classical music: listen to this album, where he plays pieces by Liszt. You might change your mind.

November 4th, 2012

Más dragones (II)

Segunda parte de aquellas fotos que hice mientras hacía otras fotos. Por cierto, nunca dejará de intrigarme la distancia que crean las imágenes que uno ha capturado con el recuerdo de los momentos que recogen. De repente, da la impresión de que aquello no te pertenece y, de alguna manera, lo que recuerdas no vale. Todo está en la foto, delante de ti. Ella sustituye a la memoria -llena de defectos e inexactitudes-, de forma que eso que ves ya no es tuyo; todo se desprende de ti, y parece mentira que haya sido uno el que estaba allí, delante de aquella ventana, sacando una foto. Parece imposible.

 |IR A GALERÍA…|

|GO TO GALLERY…|

The second part of those photos I took while taking other photos. By the way, I will always be puzzled by the gap that the images one has captured create between yourself and the moments they represent. Suddenly, all of that no longer belongs to you and, somehow, what you recall is not valid anymore. Everything is in the picture, in front of you. It is a substitute for memory – full of flaws and inaccuracies – so what you see in the image stops being yours. The thought of yourself right there, taking a photograph of that window, seems unbelievable. It seems impossible.

October 25th, 2012

591 Photography Blog

Mi serie Island (dividida en dos partes, I y II) ha aparecido en el blog sueco 591 Photography. Hay contenidos muy interesantes, recomiendo echar un vistazo.

My series Island (divided into two parts I and II) has been featured on the Swedish blog 591 Photography. It has some very interesting contents, check it out.